- rozvoj a užívání všech smyslů
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se ),
- přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
PODZIME, ZIMA TĚ UŽ NEMINE
ZÁMĚRY :
PODTÉMATA :
• POJĎ SI SE MNOU HRÁT ( seznamování, adaptace )
• TŘÍDA PLNÁ KAMARÁDŮ ( pravidla soužití, povolání )
• RŮZNÉ CHUTĚ PODZIMU ( ovoce+zelenina)
• JÁ DO LESA NEPOJEDU ( znaky podzimu, stromy, listy, plody )
OKRUHY ČINNOSTÍ :
- lokomoční pohybové činnosti ( chůze, běh, skoky a poskoky, lezení ), nelokomoční pohybové činnosti ( změny poloh a pohybů těla na místě ) a jiné činnosti ( základní gymnastika, míčové hry apod. )
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůcky, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
- konstruktivní a grafické činnosti
- hudební a hudebně pohybové hry a činnost
- jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání,úklidu, úpravy prostředí apod.
- společné diskuse, rozhovory individuální a skupinová konvezace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, apod.)
- samostatný slovní projev na určité téma
- poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
- přednes, recitace, dramatizace, zpěv
- přímé pozorování přírodních, kulturních objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovory o výsledku pozorování
- záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně, zvuky )jejich charakteristických znaků
- motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností
- konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování,uspořádání, odhad, porovnávání apod.)
- spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
- smyslové hry, námětové hry a činnosti
- hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční a dramatické aktivity)
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
- společná setkávání,povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
- aktivity podporující sbližování dětí
- hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
- spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
- přípravy a realizace společných zábav a slavností ( oslavy v rámci zvyků a tradic, kulturní programy apod. )
- hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí ( dítě, dospělý, učitelka, profesní role, herní role ) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává
- aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku ( zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce ) a mravní hodnoty ( dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod. ) v jednání lidí
- přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, vycházky do okolí, výlety
- přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě ( příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajina a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období
- aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí Mš